ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
اما آیه دیگری وجود دارد که در ظاهر
با ایمان داشتن ساحران منافی است. ابتدا این آیه را به همراه تفسیرش ذکر
میکنیم و سپس به بیان عدم تنافی این آیات میپردازیم. این آیه چنین است: «
فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلاَّ ذُرِّیَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِّن
فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَن یَفْتِنَهُمْ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی
الأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ »؛[5] پس [در ابتداى کار]
کسى به موسى ایمان نیاورد، مگر فرزندانى [انگشت شمار] از قومش آن هم با
ترسى [شدید] از فرعون و اشراف آن قوم که مبادا فرعونیان آنان را شکنجه و
عذاب دهند و مسلّماً فرعون در سرزمین مصر برتریخواه، و [در گناه، معصیت و
ستم] از اسرافکاران بود.
در مورد معنای ذریه، گفتارهای بسیاری وجود دارد. از جمله اینکه «ذرّیة» به فرزند و نسل معنا شده است.[6]
همچنین
تعدادی «ذرّیة» را به معنای گروهی از قبیله تفسیر کردهاند.[7] برخی از
مفسران نیز در تقریر معنای «ذریة» آوردهاند: «این گروه کوچک و اندک که به
مقتضاى ظاهر کلمه ذریة، بیشتر از جوانان و نوجوانان تشکیل مىشدند ...
».[8]
در اینکه ضمیر در «مِّن قَوْمِهِ» به چه کسی برگشت میکند، و
منظور از «ذرّیة» چه گروهی است؛ میان مفسران دیدگاههایی مطرح شده است:
1.
برخی از مفسّران معنای «ذُرِّیَّةٌ مِّن قَوْمِهِ»، را تعدادی از خاندان
فرعون دانستهاند که به موسی(علیه السلام)ایمان آورده بودند؛ افرادی مانند
مۆمن آل فرعون، همسر فرعون و ... بنابر این معنا، ضمیر در «قَوْمِهِ» به
فرعون برگشت داده میشود، البته لفظ فرعون در متن ذکر نشده است، اما در
آیات قبل بدان تصریح شده؛ لذا میتوان ضمیر را به آن ارجاع داد.[9]
2.
تعدادی از مفسّران ضمیر در «قومه» را به موسی(علیه السلام)برگشت داده و در
نتیجه تعدادی از بنی اسرائیل را در تفسیر «ذُرِّیَّةٌ مِّن قَوْمِهِ» ذکر
کردهاند: منظور از جمله «ذُرِّیَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ» بعضى از افراد ضعیف و
طبقه ناتوان بنى اسرائیل است، و اما بزرگان و اشراف و توانگران بنى اسرائیل
ایمان نیاوردند. اعتبار عقلى هم مۆید این ظهور است.[10]
3.
برخی از مفسران منظور از اینان را جمعی از افراد دانستهاند که هم به
موسی(علیه السلام)منسوب هستند و هم به فرعون: «مراد از ذریه که به موسى
ایمان آوردند آنهایى هستند که مادرانشان از بنى اسرائیل و پدرانشان از
طایفه فرعونیان میباشد و ایشان پیروى کردند از خویشان مادرى».[11]
برخی
از مفسران این نظریه را به عنوان یک احتمال مطرح کردهاند: «إِلَّا
ذُرِّیَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ مگر طایفهاى از قوم فرعون که آنها جماعتى بودند
که مادر ایشان از قوم بنى اسرائیل بودند و پدران ایشان از قبیله قبط و یا
آنها جمعى بودند از قبطیان مثل آسیه زن فرعون و حزقیل و خازن فرعون و زوجه
آن خازن و مشاطه که فرعون را به جواهر و لآلى زینت میداد».[12]
البته در مرجع ضمیر «مَلَایْهِمْ» نیز اختلافاتی وجود دارد که بر اساس تفاسیر فوق شکل گرفته است و در اینجا نیازی به بیان آن نیست.
حال
با این توضیحات این پرسش به وجود میآید که چرا ساحران که به بیان قرآن،
مۆمن به خداوند شده بودند، در زمره این افراد قرار نگرفتند و خداوند نامی
از آنها نمیبرد، در حالیکه این آیه بعد از بیان ایمان آنها آورده شده
است.
بهترین و دقیقترین جواب داده شده این
بیان است که؛ آیه مذکور تنها در مقام بیان اولین ایمان آورندگان به
موسی(علیه السلام)میباشد که در ابتدای رسالت موسی(علیه السلام)بوده است؛
بنابر این محتوای آیه منافاتی با ذکر نشدن اسم ساحران ندارد. این معنا را
برخی از مفسران به صراحت بیان کردهاند: «بعد از معجزه اژدها شدن عصا، تمام
ساحران و تعداد بسیاری از مردم به موسی(علیه السلام)ایمان آوردند، اما قبل
از این معجزه تنها تعداد معدودی از جوانان بنی اسرائیل به موسی(علیه
السلام)ایمان آوردند ... آنها هم از فرعون و هم از بزرگان قوم خود
میترسیدند که آنها را مجبور به برگشت از دین موسی(علیه السلام)کنند».[13]
این بیان از ظاهر تعدادی از تفاسیر نیز به دست میآید که این قسمت «فَما آمَنَ لِمُوسى إِلَّا ذُرِّیَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ» را به ابتدای رسالت موسی، برگشت دادهاند.[14]
همچنین
حرف «فاء» که در ابتدای آیه آمده، فاء نتیجه نیست تا به وسیله آن تأخر
زمانی این آیه بر معجزه موسی(علیه السلام)و سحر ساحران را به دست آورد،
بلکه فاء عاطفه است[15] و نمیتوان از آن چنین استنباطی را داشت.
اما
اگر این آیه را در مورد اولین ایمان آورندگان ندانیم، که نظر بیشتر مفسران
نیز همین میباشد؛ باز هم اشکالی از بابت ذکر نکردن ساحران به وجود
نمیآید؛ زیرا این احتمال وجود دارد که کلمه «مِنْ قَوْمِهِ» را متعلق به
«ما آمَنَ» بدانیم که در این صورت معنا چنین میشود: از قوم موسی کسی به او
ایمان نیاورد مگر گروهی اندک». بنابر این معنا، نیز اشکالی در آیه وجود
ندارد؛ زیرا این آیه تنها در مورد مۆمنان از قوم موسی میباشد که ساحران از
جمله آنان نیستند.
سلام همکار گرامی
سیستم تبادل لینک هوشمند
*اطلاعات لینک ما:
عنوان: آموزش خیاطی
آدرس: http://shop7.9rang.com/product.php?id=125
پس از قرار دادن لینک بالا در سایت خود، از طریق سایت زیر لینک خود را درج کنید
http://link.9rang.com
*تبادل لینک باعث افزایش بازدید و ورودی گوگل میشود.
موفق باشید