گلدون

مطالب داغ.تازه .تفریحی و به روز. برای شنیدن موسیقی فلش پلیر را فعال کنید

گلدون

مطالب داغ.تازه .تفریحی و به روز. برای شنیدن موسیقی فلش پلیر را فعال کنید

مطالب مفید

زیتون از تصلب شرائین جلوگیری می کند

 

 زیتون از محصولات گیاهی بسیار با ارزش و مفیدی است که باید آن را در سبد غذایی خود قرارداد و روزانه به مقدار مناسب و لازم از آن استفاده کرد.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه گفت: زیتون یکی از دانه های روغنی بسیار ارزشمند و از محصولات گیاهی بسیار مفید است. زیتون حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع بوده که به طور عمده دارای اسید اولئیک و اسید لینولئیک است.

این متخصص تأکید کرد: زیتون حاوی آنتی اکسیدان بوده و نیز دارای اسیدهای امگا شش هست که برای جلوگیری از تصلب شرائین و تنگی عروق بسیار مفید بوده که البته لازم است روزانه به اندازه مناسب و لازم مصرف شود.

روغن زیتون برای سرخ کردن غذاها مناسب نیست

کیمیاگر در ادامه گفت: روغن زیتون برای بدن بسیار مفید است و از اینکه این روغن نباید برای سرخ کردن غذاها استفاده شود زیرا روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است که در اثر حرارت اسیدهای چرب غیر اشباع اکسید می شوند که برای بدن زیان دارد پس نباید از روغن زیتون برای سرخ کردن غذاها استفاده کرد.

وی به طرز نگهداری روغن زیتون اشاره کرد و گفت: در اثر نگهداری نادرست این روغن فاسد پذیر می شود بنابراین باید در شرایط درست و مناسب و جای خنک و تاریک نگهداری شود.

وی افزود: روغن زیتون با بو، نسبت به روغن زیتون بی بو دارای خاصیت بیشتری است زیرا روغن زیتون بی بو بیشتر تصفیه می شود.

کیمیاگر خاطر نشان کرد: زیتون محصول گیاهی مفید و با ارزشی است که افراد روزانه می توانند آن را مصرف کنند زیرا که این روغن نیز دارای فواید بسیاری برای بدن است.

عادت تغذیه ای که باعث سرطان می شوند


 

براساس جدیدترین مطالعه ها، عوامل تغذیه ای در بروز نیمی از سرطان ها اثر دارد و سالم غذا خوردن به طور چشمگیری ابتلا به آنها را کاهش می دهد.

براساس جدیدترین مطالعه ها، عوامل تغذیه ای در بروز نیمی از سرطان ها اثر دارد و سالم غذا خوردن به طور چشمگیری ابتلای به آنها را کاهش می دهد. البته نگهداری وزن در محدوده مناسب نیز یکی از اقدام های پیشگیرانه است زیرا نتایج مطالعه ها نشان داده اند اضافه وزن در طولانی مدت می تواند احتمال بروز سرطان های پستان، پروستات، کولون و رحم را افزایش دهد.

در این پست ۱۰ عادت غذایی سرطان زا را برایتان برشمرده ایم تا با ترک آن ها، احتمال ابتلا به این بیماری ها در شما به حداقل ممکن برسد:

۱- زیاده روی در مصرف گوشت قرمز و چربی های اشباع:

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند، احتمال ابتلای افرادی که هر روز گوشت قرمز می خورند، به سرطان روده بزرگ ۳ برابر بیشتر است. در آقایانی هم که چربی های اشباع را بیش از اندازه دریافت می کنند، سرطان پروستات نیز بیشتر دیده می شود.

۲- نوشیدن الکل:

مصرف زیاد الکل با ابتلا به انواع سرطان ها در خانم ها و آقایان مرتبط است. براساس نتایج مطالعه های متعدد، نوشیدن الکل خطر بروز سرطان دهان، کبد، روده بزرگ و مری را افزایش می دهد.

۳- زیاده روی در مصرف غذاهای شور:

نتایج یک مطالعه که در ژاپن انجام شد، ارتباط بین خوردن غذاهای شور و افزایش ۱۵ درصدی احتمال ابتلا به سرطان را به اثبات رساند. جالب است بدانید که نمک دریافتی باعث می شود باکتری هلیکوباکتر (عامل بروز سرطان معده) در معده به راحتی فعالیت و زمینه بروز سرطان را در این ارگان فراهم کند.

مرکز ملی سرطان کره مطالعه ای انجام داده است و ۲ میلیون نفر بررسی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد در افرادی که در خوردن غذاهای شور زیاده روی می کنند، سرطان معده با گستردگی بیشتری شیوع دارد. البته شیوع سرطان معده به دلیل خوردن بیش از حد مواد غذایی شور در میان ژاپنی ها و کره ای ها رتبه اول را دارد.

۴- زیاده روی در مصرف شکر سفید و قهوه ای:

نتایج یک تحقیق ایتالیایی نشان داده است در افرادی که زیاد شکر می خورند، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس ۷۸ درصد بیشتر است. در این مطالعه محققان سلول های سرطانی پانکراس را در معرض قند فروکتوز قرار دادند (نوعی قند که در محصولاتی مانند انواع نوشیدنی های شیرین وجود دارد) و مشاهده کردند رشد سلول های سرطانی و پیشرفت سرطان در مقایسه با سلول هایی که در معرض گلوکز قرار گرفته اند، در این حالت بیشتر می شود.

۵- مصرف غذاهای کهنه و کپک زده:

بررسی ها نشان داده اند خوردن مواد غذایی کپک زده نیز به دلیل داشتن سم «آفلاتوکسین» می تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد. به خصوص سرطان معده، بنابراین از خوردن مواد غذایی کپک زده ای مانند سیب زمینی، بادام زمینی، قارچ و انواع جوانه ها خودداری کنید.

۶- زیاده روی در مصرف غذاهای سرخ شده:

نتایج بررسی ها نشان داده اند مصرف مواد غذایی سرخ شده در دمای بالاتر از ۲۴۸ درجه فارنهایت، مانند سیب زمینی سرخ شده و چیپس، ترکیب سرطان زایی به نام «آکریلامید» را وارد بدن می کند. محققان دریافته اند با مصرف یک بسته چیپس، ۵۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، آکریلامید وارد بدن خواهد شد. اداره بهداشت و غذا و داروی آمریکا نیز اعلام کرده این ترکیب مهم ترین عامل بروز سرطان تخمدان و رحم است.

۷- زیاده روی در مصرف فرآورده های گوشتی (سوسیس و کالباس):

این محصولات افزودنی هایی به نام نیترات و نیتریت دارند که در بدن به نیتروز آمین تبدیل می شود. نتایج بررسی ها نشان داده اند عادت به خودن این فراورده ها، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را تا ۶۷ درصد افزایش می دهد. به علاوه احتمال بروز تومور مغزی در کودک مادرانی که در دوران بارداری از این محصولات استفاده می کرده اند، به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر خواهد بود.

۸- زیاده روی در مصرف ماهی های پرورشی:

اغلب ماهی های پرورشی در مقایسه با ماهی های آزاد، دارای دوز بالایی از ترکیبی سرطان زا به نام PCB هستند.

۹- زیاده روی در مصرف گوشت های کباب شده:

وقتی گوشت قرمز را به مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می دهیم و سطح آن می سوزد، ترکیب های سرطان زایی در آن به وجود خواهد آمد. بررسی ها نشان داده اند بخش های قهوه ای تیره یا سوخته گوشت، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را بالا خواهد برد.

۱۰- زیاده روی در مصرف مواد غذایی تخمیرشده:

مطالعه ای که در کره انجام شد، نشان داد در افرادی که در خوردن شور معروف شان یعنی «کیمچی» زیاده روی می کنند، ۵۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان معده در مقایسه با افرادی که این چاشنی را کمتر می خورند، کمتر است.

 

فلفل سیاه دوست دستگاه گوارش


 

فلفل سیاه خیلی بیشتر از آنچه که اکثر مردم تصور می‌کنند برای بدن خاصیت دارد و مفید است.

در برخی از شهرهای هند مردم روز را با یک فنجان قهوه سیاه همراه با مقداری پودر فلفل سیاه که داخل آن حل شده،‌ آغاز می‌کنند. بسیاری از مطالعات و آزمایشات پزشکی تایید می‌کنند که فلفل سیاه فعالیت مجاری گوارشی را تقویت می‌کند و علاوه بر بهبود فرآیند هضم غذا، تحریک کننده ترشحات بزاقی است. این ادویه هم چنین در بهبود عملکرد معده نقش مفیدی دارد.

فلفل سیاه پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی ‌به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلوریک و در نتیجه هضم بهترغذا می‌شود. وجود اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین‌ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است. در استعمال داخلی به عنوان محرک اشتها، مدر، بادشکن، گرم کننده و ضد سم و برای رفع انواعی از مسمومیت‌های غذایی به کار می‌رود. همچنین فلفل سیاه برای معالجه اسهال تابستانه، اسهال خونی، کاهش احتمال سرماخوردگی و دردهای روماتیسمی مفید است.

فلفل سیاه هم چنین خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد. این ادویه تاثیر فوق‌العاده‌ای برای مقابله با رشد باکتری‌های مضر بویژه در روده دارد.

 

 

این مواد غذایی انرژی زاهای طبیعی هستند

 

اگر فکر می کنید برای تهیه غذاهای انرژی زا باید هزینه زیادی متقبل شوید در اشتباه هستید! اگر در خرید موادغذایی دقت کنید می توانید غذاهایی تهیه کنید که سرشار از پروتئین هستند ولی چربی کمی دارند.

تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۶ گرم پروتئین و ۷۵/۴ گرم چربی است و منبع خوبی از انرژی و ویتامینB12 محسوب می شود ولی بهتر است برای احتراز از بالا رفتن کلسترول میزان مصرف تخم مرغ خود را کاهش دهید. زرده تخم مرغ حاوی چربی اشباع شده است که مصرف زیاد آن «کلسترول بد» بدن را افزایش می دهد.

جو دوسر

جو دوسر جزو غلات ارزان است که مصرف آن باعث تقویت قلب می شود. مصرف یک کاسه جو دوسر نیاز بدن شما را در طول صبح برطرف می کند و میزان قندخون را ثابت نگه می دارد. برای اینکه چربی شما بالا نرود زمانی که جودوسر در حال پخته شدن است سفیده یک تخم مرغ خام را به آن اضافه کنید و به هم بزنید.

ماهی

کنسرو ماهی منبعی ساده و ارزان از پروتئین است. بهتر است از کنسرو بدون روغن استفاده کنید. ماهی سرشار از آهن است که ماده ای حیاتی برای بدن محسوب می شود.

کره بادام زمینی

یک ظرف کوچک کره بادام زمینی حاوی انرژی زیادی است. در مصرف چربی ها اعتدال را رعایت کنید. دو قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی حاوی ۱۶گرم چربی خاصی است که مصرف آن سلامتی قلب را به همراه خواهدداشت.هرچند کره بادام زمینی طبیعی گران تر است ولی ارزش هزینه کردن را دارد!

لوبیای خشک شده

انواع لوبیا انرژی زا و منبع سرشاری از پروتئین، فیبر و آهن و در عین حال ارزان هستند . شما می توانید در ضمن از لوبیای کنسروی استفاده کنید.

موز

موز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است که این دو ماده برای سلامتی قلب و اعصاب بسیار ضروری هستند. موز بدون اینکه در میزان قند خون تغییراتی دهد انرژی زیادی به بدن شما می رساند.

 

 

این غذاها را بخورید و شاد شوید!

با پیشرفت علم، ارتباط بین سلامت روح و روان با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است، ولی با این همه برای درمان مشکلات روانی، بیشتر از داروهای روان درمان استفاده می‌شود در حالی که به جای دارو، می‌توان از جایگزین‌های آن مثل غذا که هم در دسترس‌تر و هم مناسب‌تر است استفاده کرد.

به وسیله پنج گروه مواد غذایی زیر می‌توانید با استرس و افسردگی بجنگید و سرحال و شاد شوید:

گروه اول: پرتقال، لیمو و سایر مرکبات

ماده مغذی شادی‏‌آور در این گروه : ویتامین C

ویتامین C با کاهش مقدار هورمون‏‌های استرس‌‏زا در بدن، باعث می‏‌شود بهتر با استرس مبارزه کنید. اگر به طور منظم مقادیر زیادی از این مواد غذایی را استفاده کنید، در شرایط دشوار و سخت، احساس آرامش خواهید کرد.

گروه دوم: آجیل

مواد مغذی بهبود دهنده‏‌ی حال در این گروه : ویتامین E و آرژینین (یک نوع اسید آمینه) و منیزیم.

خوردن یک مشت آجیل شما را سیر و سرحال می‏‌کند، زیرا آجیل دارای اندیس گلیسمی کمی است، یعنی با جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون، باعث نوسانات خلقی و بدحالی شما نخواهد شد. شاید به نظر برسد آجیل به دلیل داشتن چربی بالا، خوراکی ناسالمی است، ولی در حقیقت برای سلامتی بدن مفید است.

گروه سوم: سبزی‌جات سبز برگی شکل

ماده مغذی نشاط‏‌آور در این گروه : اسید فولیک (فولات)

تحقیقات نشان داده که اسید فولیک موجود در سبزیجات سبز برگی شکل مثل کلم، کاهو، اسفناج، کرفس و … افسردگی را کاهش می‏دهد. حتی جریان خون را به سمت مغز بهبود می‏‌بخشد. اگر از این نوع سبزی‌جات خیلی کم بخورید، اسید فولیک کمی دریافت خواهید کرد، پس سعی کنید روزانه مقادیر بیشتری از سبزی‌جات سبز برگی شکل را استفاده کنید، یا یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک را مصرف کنید.

گروه چهارم: ماهی‏‌ها

مواد نشاط‌‏آور در این گروه : اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‏‌ها به خصوص ماهی‏‌های چرب، مثل سالمون، ماهی آزاد دریای خزر و ساردین، با کاهش خطر بروز افسردگی و کمبود حافظه در اثر افزایش سن باعث می‌شوند سرحال و شاداب باشید. به خصوص در کاهش افسردگی خیلی موثرند.

گروه پنجم: آلبالو و گیلاس خشک

مواد بهبود دهنده حال در این گروه : پتاسیم، منیزیم و ویتامین C
تمامی این مواد مغذی، استرس را کاهش می‏دهند. آلبالو و گیلاس خشک همچنین مغز شما را سالم نگه می‏‌دارند، زیرا دارای آنتی‌‏اکسیدان‏‌هایی مثل ویتامینC هستند و از آسیب سلول‌‏های مغزی که منجر به ایجاد مشکلات یادگیری و کمبود حافظه می‏‌شود، جلوگیری می‏کند.

 

 

نقش ویتامینها در سلامت عمومی بدن

 


 

ویتامین‌ها و موادمعدنی موادی هستند که در موادغذایی که می‌خوریم یافت می‌شوند. بدن شما برای اینکه درست کار کند و بتوانید آنطور که باید رشد کرده و بزرگ شوید، به آنها نیاز دارد. هر کدام از ویتامین‌ها یک نقش خاص در بدن ما دارند. مثلاً:

• ویتامین D در شیر به محکم شدن استخوان‌هایتان کمک می‌کند.
• ویتامین A در هویج به قوی شدن چشم‌هایتان کمک می‌کند.
• ویتامین C در پرتقال که اگر بدنتان زخم شود به زودتر خوب شدن آن کمک می‌کند.
• ویتامین‌های B در سبزیجات برگدار که به تولید پروتئین و انرژی در بدن کمک می‌کنند.

 

ویتامین ‌ها در آب و چربی زندگی می‌کنند

ویتامین‌ها دو نوع هستند: محلول در چربی و محلول در آب.

وقتی موادغذایی می‌خورید که ویتامین‌های محلول در چربی در خود دارد، این ویتامین‌ها در بافت‌های چربی بدن شما و در کبد ذخیره می‌شوند. آنها در چربی‌های بدنتان منتظر می‌مانند تا بدنتان به آنها نیاز پیدا کند.

ویتامین‌های محلول در چربی دوست دارند که مدتی در بدنتان انبار شوند—بعضی از آنها چند روز و بعضی تا 6 ماه آنجا می‌ماند. بعد وقتی وقت استفاده آنها می‌شود، وسیله حمل خاصی در بدنتان آنها را به آنجایی که لازم است می‌برد. ویتامین‌های A، D، E و K همه ویتامین‌های محلول در چربی هستند.

ویتامین‌های محلول در آب فرق می کنند. وقتی غذاهایی می‌خورید که ویتامین‌های محلول در آب در خود دارند، این ویتامین‌ها مدت زیادی در بدنتان ذخیره نمی‌شوند. درعوض، وارد جریان خونتان می‌شوند. هر مقدار از آنها که توسط بدنتان استفاده نشوند از طریق ادرار از بدنتان بیرون می‌آید.

به همین دلیل این نوع ویتامین‌ها باید مدام جایگزین شوند. ویتامین‌ C و گروه بزرگ ویتامین‌های B—B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)،  نیاسین، B6 (پیریدوکسین)، اسید فولیک، B12 (کوبالامین)، بیوتین و اسید پانتوتنیک ازجمله این ویتامین‌ها هستند.

 

ویتامین ‌ها نیازهای شما را تامین می‌کنند

بدن شما ماشین خیلی قوی است که می‌تواند خودش کارهای زیادی را انجام دهد اما یک کاری که نمی‌تواند انجام دهد ساخن این ویتامین‌ها است. به خاطر همین هم موادغذایی وجود دارند. بدن شما می‌تواند ویتامین موردنیاز خود را از موادغذایی که می‌خورید به دست آورد زیرا غذاهای مختلف ویتامین‌های مختلفی در خود دارند. نکته مهم این است که از موادغذایی مختلف استفاده کنید تا همه این ویتامین‌ها را برای بدنتان تامین کنید. بااینکه بعضی بچه‌ها هر روز یک عدد قرص مولتی‌ویتامین می‌خورند اما بیشتر بچه‌ها اگر بتوانند در روز از نواع مختلف موادغذایی استفاده کنند، خیلی به این قرص‌ها نیاز ندارند.

حالا اجازه بدهید نگاه دقیقتری به ویتامین‌ها داشته باشیم:

 

ویتامین A

این ویتامین نقش خیلی مهمی در بینایی شما دارد. برای بینایی شما در شب خیلی خوب است. ویتامین A به شما کمک می‌کند همه چیز را رنگی ببینید. در کنار اینها، کمکتان می‌کند خوب رشد کنید و پوست خوبی هم داشته باشید.

چه موادغذایی سرشار از ویتامین A هستند؟

• شیر غنی شده با ویتامین A
• جگر
• مرکبات و سبزیجات (مثل طالبی، هویج، سیب‌زمینی شیرین)
• سبزیجاتی که برگ‌های سبز تیره دارند (مثل کلم‌پیچ و اسفناچ)

 

ویتامین‌های B

ویتامین‌ B فقط یکی نیست. چند مدل ویتامین‌ B داریم: B1، B2، B6، B12، نیاسین، اسیدفولیک، بیوتین و اسید پانتوتنیک.

ویتامین‌های B در فعالیت متابولیکی بدن خیلی مهم هستند—یعنی آنها به تولید انرژی و آزاد کردن آن وقتی بدنتان به آن نیاز دارد کمک می‌کنند. این گروه ویتامین‌ها در ساختن گلوبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در طول بدن حمل می‌کند هم مهم هستند. هر قسمت از بدن شما برای اینکه درست کار کند به اکسیژن نیاز دارد به همین دلیل این ویتامین‌ها شغل خیلی مهمی دارند.
چه موادغذایی سرشار از ویتامین‌های B هستند؟

• غلات کامل مثل گندم و جو
• ماهی و غذاهای دریایی
• مرغ و گوشت
• تخم‌مرغ
• لبنیات مثل شیر و ماست
• سبزیجات برگدار
• حبوبات

 

ویتامین C

این ویتامین برای محافظت از بافت‌های بدن مثل لثه‌ها و عضلات مهم هستند. ویتامین C وقتی  بدنتان زخم می‌شود هم به خوب شدن زخمتان کمک می‌کند. این ویتامین به بدنتان کمک می‌کند دربرابر عفونت‌ها مقاومت کند. یعنی بااینکه همیشه نمی‌توانید جلوی مریض شدنتان را بگیرید اما ویتامین C مریض شدنتان را کمی سخت‌تر می‌کند.

چه موادغذایی سرشار از ویتامین C هستند؟

• مرکبات مثل پرتقال
• طالبی
• توت‌فرنگی
• گوجه‌فرنگی
• کلم بروکلی
• کلم
• کیوی
• فلفل قرمز شیرین

 

ویتامین D

برای داشتن استخوان‌هایی محکم و قوی به ویتامین D نیاز دارید، همینطور برای داشتن دندان‌هایی سالم و محکم. ویتامین D به یک ماده‌معدنی مهم هم کمک می‌کند—به بدنتان کمک می‌کند مقدار کلسیمی که لازم دارد را جذب کند.

چه موادغذایی سرشار از ویتامین D هستند؟

• شیر غنی شده با ویتامین D
• ماهی
• زرده تخم‌مرغ
• جگر
• سیریال و کورن‌فلکس غنی‌شده

 

ویتامین E

همه به ویتامین  E نیاز دارند. این ویتامین پرتلاش از خیلی از بافت‌های بدنتان مثل بافت‌هایی که در چشم، پوست و کبدتان هستند محافظت می‌کند. ویتامین  E از ریه‌هایتان مراقبت می‌کند تا با هوای آلوده آسیب نبیند. و برای ساختن گلوبول‌های قرمز خون هم مهم است.

چه موادغذایی سرشار از ویتامین E هستند؟

• غلات کامل مثل گندم و جو
• سبوس گندم
• سبزیجات برگدار
• ساردین
• زرده تخم‌مرغ
• آجیل و دانه‌ها

 

ویتامین K

ویتامین K باعث لخته شدن خون می‌شود. دفعه آخری که دستتان برید را یادتان هست؟ بعد از اینکه مدتی خونریزی کرد خونتان کار جالبی کرد که لخته شدن نامیده می‌شود. این زمانی است که بعضی سلول‌های خاص در بدنتان مثل چسب عمل می‌کند و در سطح زخم به هم می‌چسبند تا از خونریزی جلوگیری کنند.

چه موادغذایی سرشار از ویتامین K هستند؟

• سبزیجات برگدار
• لبنیات مثل شیر و ماست
• کلم بروکلی
• روغن سویا

وقتی مقدار کافی از این ویتامین‌ها به بدنتان برسد، حالتان خیلی خوب خواهد بود!

نظرات 1 + ارسال نظر
سپهر جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 17:17 http://sepehrfaridi.blogsky.com

vaghean weblogetoon mofide. movafagh bashi

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد